health

Zo kun je zo goedkoop mogelijk zo gezond mogelijk leven.

Het leven wordt steeds duurder en dat merken wij hier thuis ook. Boodschappen zijn duurder, benzine stijgt in prijs en dan heb ik het nog niet over woonlasten en kosten voor bijvoorbeeld gas. Gezond leven is ook duur, helaas. Maar de investering wel waard. Hoe kun je nou zo gezond mogelijk leven met zo weinig mogelijk budget? Ik geef tips!

Boodschappenlijstje zonder lekkers…

Klinkt heel saai, een ‘braaf’ boodschappenlijstje. Toch slagen wij er iedere week weer in om geen snacks en ander lekkers op het lijstje te zetten. Het enige wat gehaald wordt zijn koekjes voor Sarah, that’s it. Geen frisdrank, geen chips of snoep. Heel af en toe genieten we in het weekend van een bakje chips of een emmertje Ben en Jerry’s. Maar over het algemeen hebben we gewoon niks aan ‘lekkers’ in huis. Scheelt geld en scheelt kilo’s.

Wat helpt is om het niet helemaal te schrappen uit je leven, want dat is gewoon niet leuk en onhaalbaar. Wanneer je weet dat je het af en toe wel in huis haalt en ervan geniet dan is het een stuk makkelijker. En het moet gewoon kunnen!

Bewegen kan gratis

Niet iedereen kan een sportschool of sport betalen. Tot een aantal jaar geleden zat ik bij een goedkope sportschool maar ik kwam er weinig. Nu ik hartpatiënt ben sport ik onder toezicht van een fysiotherapeut. Twee keer zo duur, maar voor mij een veilig gevoel.

Wanneer je het geld voor een sport(school) niet kunt missen, kun je genoeg beweging krijgen zonder veel geld uit te hoeven geven. Op Youtube staan gigantisch veel work-outs en oefeningen voor thuis.
Misschien moet je een paar gewichtjes aanschaffen (tip: de Action heeft veel sportartikelen voor een lage prijs) maar that’s it! Mijn favoriete kanalen zijn FitnessBlender, Lucy Davis Fit en POPSUGAR fitness.

Verder kun je buiten gaan wandelen (lekker snel tempo!), fietsen, hardlopen, springtouwen….Genoeg oefeningen om je conditie te verbeteren en je spieren sterker te maken. Investeren in je gezondheid kan ook prima zonder sportschool.

Bekijk je bord

Kijk eens naar je bord wanneer je opgeschept hebt…hoe ziet dat er uit? Vroeger at ik veel vlees/vis en koolhydraten zoals aardappels, rijst en pasta.
Tegenwoordig kook ik een stuk minder rijst, pasta of aardappels en juist meer groenten. Verse groenten en fruit is in verhouding duur, maar niet als je tegelijkertijd minder rijst, pasta of aardappels koopt. Meer groenten en minder koolhydraten zorgen voor een slanker en gezonder lijf en vult net zo goed!

En als we het toch over eten hebben: zelf koken is en blijft het goedkoopste en de gezondste keuze. En dan heb ik het natuurlijk over vers koken, zonder kant en klare pakjes, zakjes, potjes etc.
Het lijkt makkelijk, snel en goedkoop…maar het is allemaal marketing.
En dat betekent dat de consument wordt gedupeerd met in verhouding een dure (ongezonde) maaltijd en je wordt wijsgemaakt dat het zoveel makkelijker en sneller is. Dat is het echt niet!

Ontspannen maar!

Naast gezond eten en bewegen is ontspanning en slaap ook erg belangrijk voor een gezond lijf en leven. Ontspannen doe ik zonder dure sauna of massage (al is dat op zijn tijd wel heerlijk).
Ik vul liever een warm bad met een lekkere olie of zeep of ik neem uitgebreid een douche met maskers en scrubs. Ook vind ik het heerlijk om op de bank te ontspannen met een boek of een serie/film.

Kortom: kijk goed naar waar jij van kunt ontspannen. Meestal zijn dat dingen die weinig tot geen geld kosten, zoals een lekkere douche of bad en onderuit met een goed boek of iets leuks op televisie. Maar sommige mensen ontspannen van een enorme puzzel (Kringloop!) of het luisteren van muziek.

Heb jij nog aanvullende tips?

Volg je mij al op FacebookTwitterInstagram en Bloglovin?

Print Friendly, PDF & Email

Hoe vond je dit recept of artikel?

Geef 1 tot 5 sterren!

Gemiddelde waardering / 5.

Hoi! Welkom op Lifesabout.nl. Mijn naam is Geertje. 33 jaar, levensgenieter, mama en vrouw van... Schrijven is mijn passie en dat doe ik graag over alles wat mij een gelukkig en mooi mens maakt. Denk aan health, lifestyle, moeder zijn, fashion, uiterlijk en koken. Maar ik stel mij ook kwetsbaar op en schrijf over mijn leven als hartpatiënt. Dagelijks vind je hier vooral veel positiviteit en neem ik je mee naar wat mij zoal bezighoudt. Enjoy!

Comments (3)

  • Ik zie dat je sport onder begeleiding van een fysio. Heb je niet de mogelijkheid om dat te doen op doktersadvies. Ik heb een aantal jaar terug een herseninfarct gehad en sinds die tijd sport ik bij de fysio, dat kost me verder niks behalve mijn eigen risico (maar daar ben ik toch snel doorheen). Je fysio kan dat regelen voor je

    Beantwoorden
    • Klopt mijn Hartrevalidatie was op doktersvoorschrift (al werd deze ook niet vergoed door het ministerie van VWS vanwege het ontbreken van 1 regeltje…) maar heb nu een fitness abonnement met fysio begeleiding en dit is een maandelijks abonnement, wat helaas ook niet wordt vergoed.

      Beantwoorden
  • Ook gezond en goedkoop én goed voor het milieu: minder vlees/vis. 🙂 Ook zonder (relatief) dure vleesvervangers is er goed gezond vegetarisch te koken.

    Beantwoorden

Write a comment