koken Lifestyle

Zo krijg je minder zout binnen…

Voordat ik ziek werd keek ik nooit naar verpakkingen en ingrediënten. Ik at wat ik lekker vond en waar ik zin in had. Zout? Dat hebben mensen toch gewoon nodig?
Toch krijgt maar liefst 85% van alle mensen teveel zout binnen. Hierdoor kunnen op termijn gezondheidsproblemen ontstaan zoals een hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten en nierproblemen. Zout minderen? Zo doe je dat!

Wennen, wennen en nog eens wennen

Wanneer je gewend bent om veel zout te eten (als toevoeging of in kant en klare producten, pakjes en zakjes) zul je iets al snel te flauw vinden. Dat komt omdat je gewend bent aan de smaak van zout.
Het ‘ontwennen’ duurt gemiddeld een maand en langzaam maar zeker zul je steeds minder het zout missen. Andere smaken proef je beter (kruiden en specerijen) en kant- en klar producten zullen zelfs vies gaan smaken omdat je ze zo zout vindt. Neem de tijd om te wennen!

Check altijd de verpakking

Herinner jij je nog dat ik een verpakking van gezeefde tomaten deelde op social media? Eentje waarvan veel mensen denken dat het ‘alleen maar’ gezeefde tomaten waren? In sommige producten zit toch enorm veel verborgen zout. Let dus goed op de verpakking en lees de ingrediënten goed. Hoe vaker je dit doet, hoe sneller je kunt zien of iets veel zout bevat of niet.

Zout wordt weergeven per 100 gram en per portie. Wanneer je weet dat je per dag niet meer dan 6 gram zout mag eten kun je al snel zien of je met een product al snel aan je max komt.
Bijvoorbeeld sambal: de kant en klare potjes uit de supermarkt bevatten soms wel 50 gram zout per 100 gram. De helft dus!
En zoals ik al schreef: let op de gezeefde tomaten.
Het lijkt een goede vervanger te zijn voor pastasaus uit een potje, maar niet alle gezeefde tomaten is alleen maar puur tomaat. De ‘tomato frito’ moet je ontwijken, want deze bevat helaas veel toegevoegde zout en suiker.

Zout voeg je op het laatst toe

Voeg wanneer je gaat koken het zout pas op het laatst toe, wanneer je alle kruiden en specerijen al gebruikt hebt. Doe je dat niet, dan voeg je een onnodige hoeveelheid zout toe. Vaak kom je met veel kruiden en specerijen al een heel eind! Ook met zure smaken van citroen en limoen vervang je heel makkelijk de smaak van zout. Probeer maar!

Geen pakjes en zakjes

Misschien is het overbodig om te noemen, maar pakjes en zakjes bevatten onnodig veel zout (en suiker). Dit om je maaltijd toch ergens naar te laten smaken. Ook schijnen mensen die veel koken met pakjes en zakjes gewend zijn aan de hoeveelheid zout, waardoor fabrikanten niet kunnen zakken met de hoeveelheid zout.

Dus: wanneer je je zoutinname drastisch wil verlagen, dan is het vermijden van pakjes, zakjes en potjes heel verstandig. Ook potjes met groenten zoals doperwtjes en worteltjes bevatten zout. Paneermeel bevat zout, brood bevat zout…bizar!

Creatief zijn

Ik ben een echte kaasliefhebber. Het liefst hele oude, brokkelige kaas. Echter is dit behoorlijk zout en kan ik dit niet vaak eten. Ook geraspte kaas over de pasta bijvoorbeeld, is een boosdoener. Wat wij vaak doen? Geraspte mozzarella! Scheelt een hoop zout, maar geeft wel een lekkere smaak aan de pasta en het smelt natuurlijk heel goed.

Wanneer je dol bent op kaas maar toch moet letten op het zout, dan is Kaas van Kees bijvoorbeeld een aanrader. Online te koop en ook verkrijgbaar bij de betere kaaswinkels. Kaas van Kees bevat minder zout en minder cholesterol dan gewone kaas.

Nog een tip: zoek de juiste kookboeken! Ongezouten Zuiderhoek verscheen al eerder op mijn blog en ook de boeken van Spice Wise zijn een enorme aanrader. Hiermee maak je de lekkerste gerechten met de heerlijkste kruiden, zonder toegevoegd zout.

Krijg jij veel zout binnen? Of juist niet? Hoe let jij op je zoutinname?

Volg je mij al op Facebook, Twitter, Instagram en Bloglovin?

Print Friendly, PDF & Email

Hoi! Welkom op Lifesabout.nl. Mijn naam is Geertje. 33 jaar, levensgenieter, mama en vrouw van... Schrijven is mijn passie en dat doe ik graag over alles wat mij een gelukkig en mooi mens maakt. Denk aan health, lifestyle, moeder zijn, fashion, uiterlijk en koken. Maar ik stel mij ook kwetsbaar op en schrijf over mijn leven als hartpatiënt. Dagelijks vind je hier vooral veel positiviteit en neem ik je mee naar wat mij zoal bezighoudt. Enjoy!

Comments (1)

  • Ik voeg het eigenlijk nooit zelf toe aan mijn eten. Vind het van nature een vervelende smaak. Te heftig. Ik kook aardappels of groenten bv nooit met zout. Als ik bij iemand eet proef ik het direct als er zout is toegevoegd bij het kookwater. Verder let ik oha wel op de hoeveelheid toegevoegd zout. Toch denk ik dat het dan nog heel snel gaat. Je noemde al brood, maar ook bv vleesvervangers die ik eet zijn soms erg zout. Tsja het blijft lastig en het lijkt ook zo’n ver van je bed show he? Je merkt de gevolgen niet direct.

    Beantwoorden

Write a comment

Lees vorig bericht:
Tips voor het maken van een weekmenu.

Al jaren maak ik braaf elke zondag een weekmenu. Aan de hand van dat menu doen we boodschappen en halen...

Sluiten