Lifestyle Mama

Van groep 1 naar groep 3? Even stonden we bijna voor die keuze.

Het was ons al snel duidelijk dat Sarah niet op haar achterhoofd was gevallen. Ze is slim, bijdehand en leergierig. Ze steekt niet alleen letterlijk met een kop boven de rest uit, maar ook figuurlijk. Uitdaging heeft ze nodig, dag in dag uit. En even leek het er bijna op dat ze groep 2 zou gaan overslaan. Maar of we daar op zaten te wachten?

Het klinkt heel leuk en makkelijk, een heel slim kind dat een klas zou kunnen overslaan. Makkelijk lerend, leergierig en pakt dingen snel op. Maar om eerlijk te zijn vond ik groep 2 overslaan voor Sarah niet een heel goed idee. Het voelde gewoon niet fijn. Want wat zouden de gevolgen zijn?

Cito toets

Sarah kreeg enkele weken geleden daarom een cito toets van groep 2 om te kijken waar ze nu ‘staat’. Uit oudergesprekken bleek namelijk dat ze veel uitdaging nodig heeft en al veel weet.
Veel dingen die ze in groep 2 gaat leren straks doet ze al, dus wat is wijsheid? Zonder te oefenen van tevoren kreeg ze een aantal toetsen verspreid over de week om te kijken of ze misschien na de vakantie beter naar groep 3 zou kunnen.

Sarah vond de toetsen niet zo leuk zei ze achteraf. Ze had er weinig plezier in en dat was voor mij al een signaal dat een klas overslaan misschien teveel van het goede zou zijn. De uitslag was ‘iets onder het gemiddelde’ van een leerling uit groep 2. Ze weet dus veel en ze is slim, maar ze piekt ook weer niet zo buitensporig dat een advies voor groep 3 passend zou zijn.

Advies

En dus besloten we afgelopen maandag met de juf tijdens een 10 minutengesprek dat ze na de zomervakantie gewoon met haar vertrouwde klas naar groep 2 gaat. Wel met extra uitdaging door middel van de impulsgroep waar ze nu in zit.
Ze krijgt dan eens per week wat meer uitdaging en verdieping aangeboden zodat ze toch net iets meer uit het leren kan halen en zich niet gaat vervelen.

Eerlijk? Ik ben gerustgesteld. Een klas overslaan klinkt heel stoer en positief, maar ik zag er alleen maar nadelen in. Naast leren geniet Sarah nog enorm van het spelen en ze voelt zich heerlijk in de klas.
Ze heeft veel vriendjes en vriendinnetjes, heeft genoeg zelfvertrouwen en gedijt gewoon goed zoals het nu gaat. Groep 3 zou meer uitdaging geven, maar geeft minder ruimte om te spelen.

Wat ik ook belangrijk vind is haar zelfvertrouwen hoog houden. In haar huidige klas zit dat wel goed, want ze voelt zich prima tussen de kinderen en leert makkelijk. Wanneer ze in een vreemde klas komt is ze niet alleen ineens de jongste, maar ook niet meer de grootste en de leerling die heel makkelijk leert. Nee, laat haar maar gewoon letterlijk en figuurlijk met haar kop boven de rest uitsteken.

De toekomst

De impulsgroep op school die haar extra uitdagingen geeft gaan gewoon door tijdens de komende schooljaren. Ook thuis zit het wel goed, want we weten inmiddels wat ze leuk vindt aan leren en wat we haar kunnen aanbieden om net dat beetje extra uitdaging te krijgen.
Kortom: ik heb er wel vertrouwen in dat ze het goed zal blijven doen op school. Ze houden haar goed in de gaten en halverwege groep 2 kijken ze weer waar ze staat en of ze meer nodig heeft.

Heb jij ook een kind dat makkelijk leert? Of zelfs een klas over heeft geslagen? Hoe heb jij dat ervaren?

Volg je mij al op FacebookTwitterInstagram en Bloglovin?

Hoi! Welkom op Lifesabout.nl. Mijn naam is Geertje. 39 jaar, levensgenieter, mama en chronisch ziek. Schrijven is mijn passie en dat doe ik graag over alles wat mij een gelukkig en mooi mens maakt. Denk aan health, lifestyle, moeder zijn, fashion, uiterlijk en koken. Maar ik stel mij ook kwetsbaar op en schrijf over mijn leven als hartpatiënt. Dagelijks vind je hier vooral veel positiviteit en neem ik je mee naar wat mij zoal bezighoudt. Enjoy!

Comments (10)

  • Een groep overslaan, alleen omdat je sneller door de stof heen gaat dan andere kinderen lost helemaal niets op, je loopt binnen de kortste keren tegen hetzelfde probleem aan in de nieuwe groep. Aan de andere kant is een kind zich dood laten vervelen ook heel slecht, maar dat lijkt in jullie geval op deze school dus wel mee te vallen. Goed dat je er over nadenkt in ieder geval!

    Beantwoorden
  • Onze oudste dochter zit ook in groep 1 is ook behoorlijk slim voor haar leeftijd. Ze is bv al bezig met schrijven en zelfs met lezen. Maar ik sta er net zo in als jij, vaak zijn ze emotioneel helemaal nog niet bekwaam om een klas over te slaan. Dat spelen is ook zo belangrijk en daarbij ook dat ze het met de huidige klasgenootjes naar hun zin hebben. Bij ons heeft de juf ook al eens aangegeven dat onze dochter meer uitgedaagd kan worden met extra werkjes en opdrachtjes en ze doet ook wel eens mee met dingen van groep 2. Wij hebben plusklassen vanaf groep 2 meen ik, hetzelfde als wat bij jullie impulsgroepen heet dus mocht dat ‘nodig’ zijn voor haar dan komt dat ook wel goed.

    Beantwoorden
  • Wij hebben ook zo’n meisje. Onze school is zelf ook geen voorstander voor overslaan. Maar wij ook niet. Nu zit ze in een plus groep. Gaat ze 2 keer per week heen voor meer uitdaging. Vindt ze helemaal geweldig.

    Beantwoorden
  • Verstandig om haar ‘gewoon’ lekker groep 2 te laten doen. Ondanks de hoge citoscores van onze jongste hebben wij ‘m ook de normale leerjaren laten doorlopen. Want op sociaal emotioneel gebied was hij nog echt een kleuter. Wij waren ook bang dat hij als 10 jarig(ook nog eens vroege leerling) zou verzuipen op ’t voortgezetonderwijs. Bij ons op school hebben ze opendeur beleid alle vakken worden tegelijk gegeven zodat kinderen die ’t nodig hebben met een andere groep mee kunnen doen. Wij kunnen echt zeggen we hebben de goede keus gemaakt hij doet ’t nog steeds goed en vindt naar school gaan supertof!

    Beantwoorden
  • Onze oudste liep vast en is halverwege groep 3 langzaam gaan instromen bij groep 4. Halverwege groep 5 kwam er eindelijk een tevreden kind thuis. Hij zit nu met zijn 11 jaar op het VWO. We hebben gezegd dat we het per moment zouden bekijken en ‘ingrijpen’ waar nodig. Hij zat evengoed in de verrijkingsklas en scoorde alsnog hoog. Maar voelde zich prettiger in deze klas. Op het VWO gaat het goed, mede door de begripvolle begeleiding.
    Onze jongste zoon scoort ook erg hoog. Zit in de verrijkingsklas. Maar is sociaal gezien anders dan zijn broer en vermaakt zich prima met zijn klasgenoten. Hij krijgt extra verdieping zodat hij zich niet verveeld. Elk kind is uniek. Een klas overslaan heeft niks te maken met ‘zie mijn kind eens slim zijn.’ Het heeft te maken met zoeken naar wat het beste werkt voor jouw kind!

    Beantwoorden
  • Onze dochter heeft groep 4 en 5 in een jaar gedaan. Ze had een juffrouw die zag dat er iets niet klopte en vroeg of ze met haar aan de slag mocht. Ja graag want ook wij hadden haar zien veranderen van een vrolijk meisje in een meisje dat niet lekker in haar vel zat en absoluut niet meer vroljjk was. Daarna weer wel! En niemand had later door dat ze een veel jongere leerling was. Maar voor haar was het de allerbeste beslissing.

    Beantwoorden
  • Wij hebben bewust gekozen om met onze zoon gewoon groep 2 te doen, want hij vond de bouwhoek, de zandbak en zelfs de poppenhoek nog veel te leuk. Hij was in mei groep 2 zat, maar dat zijn meer kleuters, de werkjes werden toen nog niet op verschillende niveau’s aangeboden. In september was hij foutloos op de eindcito in groep 3 en toen is hij alsnog met de kerst naar 4 gegaan. Wat ook prima is verlopen. Als ze nu lekker in haar vel zit zo houden. Zo nodig kan het altijd nog later.

    Beantwoorden
  • Goed dat jullie de keuze hebben gemaakt om haar gewoon naar groep 2 te laten gaan. Er wordt in mijn beleving teveel naar de resultaten gekeken en te weinig naar het sociaal emotionele. Onze oudste is van december en mocht na een half jaar groep 1 naar groep 2. Al snel begon het gemopper. Ik moet zoveel, ik mag bijna niet meer spelen. Gelukkig had juf dit snel in de gaten en mocht hij het rustiger aan doen en heeft 2 keer groep 2 gedaan. Hij was toen echt toe aan groep 3 en zit nu in groep 5. En dat gaat prima. Onze jongste was na een half jaar groep 1 niet toe aan groep 2 dachten we. Juf ging een 2/3 combi doen en wilde haar graag meenemen. Dit ging verrassend goed. Eind groep 2 kon ze lezen en mocht ze mee naar groep 3. Hier hebben we best even over getwijfeld. Ze was nog zo jong en speels. Omdat het een groep 2/3 bleef hebben we het wel gedaan omdat ze als het niet zou gaan makkelijker een stapje terug kon doen. Uiteindelijk ging het goed, pas aan het eind van het jaar begon het gemopper. Omdat ze, met name sociaal emotioneel, niet toe was aan groep 4 doet ze nu nog een jaar groep 3 met extra uitdaging voor lezen. En dat is een hele goede keuze geweest, want ze is echt een stuk zelfverzekerder geworden. Gelukkig keek de juf van onze kinderen ook goed naar het sociaal emotionele.

    Beantwoorden
    • Dank je wel voor het delen van jouw ervaring!

      Beantwoorden
  • Onze dochter veranderde begin groep 3 van een vrolijk kind in een kind met bijna dagelijks hoofdpijn of buikpijn. Ik moest haar regelmatig ophalen daardoor. Ze is uitgebreid getest, want de juf vertrouwde het niet. Toen bleek ze met taal en rekenen eind groep 4 te scoren. Ze had zichzelf al lezen aangeleerd in groep 2, we lazen haar zelfs weinig voor, omdat we meer kleine kids hebben, weinig tijd. Ook omdat ze zelf toen al boekjes las, had voorlezen geen prioriteit.
    Ze is naar groep 4 gegaan en bloeide snel op. We maakten ons in eerste instantie zorgen om het sociaal emotionele aspect, maar in groep 3 blijven met extra werk was eigenlijk geen optie. Gelukkig werd ze volledig opgenomen in groep 4 en nu in groep 7 is het nog steeds een hecht gezellige vriendinnengroepje. Succes met jullie dochter.

    Beantwoorden

Write a comment