Lifestyle

Van avond- naar ochtendmens

Ik ben een avondmens. ‘S avonds ga ik mij energieker voelen en voel ik mij vaak lichamelijk en geestelijk heel goed. Maar het wordt tijd om dit te veranderen, aangezien ik voor mijn werk steeds eerder op moet en ik eigenlijk langere nachten wil gaan maken. En meer uit mijn dag wil halen…genoeg voordelen! Maar hoe transformeer ik in een ochtendmens?

Heel gek, maar ik leef echt op vanaf 19.00. In de ochtend en middag heb ik vaak het gevoel dat ik alleen maar wil slapen. Voordat Sarah er was, was ik dan ook een ster in uitslapen. Rond een uur of twaalf ging ik naar bed, om er soms pas rond 11.00 uit te komen. Nu mijn natuurlijke wekker vroeger gaat, is het heel erg omschakelen. Ik blijf alsnog vaak op tot 23.00, maar om 7.00 is er werk aan de winkel. Straks als ik weer hele dagdiensten ga werken moet ik er om 6.00 uit, ook al ben ik ‘van nature’ een avondmens. Dit moet toch te veranderen zijn?
Overdag heb ik vaak last van hoofdpijn, vermoeidheid, branderige en vermoeide ogen en lusteloosheid. Na het warme eten word ik weer mens, terwijl ik dan nog maar een paar uurtjes heb voordat het licht uit gaat.
Ik besloot er eens een korte studie aan te wijden. ‘Hoe word ik een ochtendmens’? En dan met de nadruk op mens, ik wil namelijk geen chagrijnig dier worden met gevaarlijke hoektanden en een luid gegrom als het nog een beetje donker is buiten.

avond

1. Ik heb een vast aantal uren slaap nodig. En dit is nou juist net de reden dat ik in de ochtend en middag niet lekker in mijn vel zit. Doordat ik een avondgenieter ben en wat later ga slapen dan goed is, red ik het vaak niet om meer dan 8 uur te slapen. Zeven of acht uur is net te weinig, negen uur zou mooi zijn.
Dus als mijn wekker om 6.00 zou gaan, moet ik om 21.00 al slapen. Wat? Misschien goed ter informatie; ik kom heel slecht in slaap. Ik kan soms wel 2 uur liggen draaien en woelen voordat ik vertrokken ben. En dat komt omdat mijn hersenen vrolijk blijven nadenken.
Ik denk dus ik ben. Nou ik ben heel erg. Ik ben enorm. Ik ben ben. Denken doe ik altijd en overal, soms vreselijk vermoeiend. Vooral als ik wil gaan slapen.
Het lukt mij de laatste tijd wel steeds beter om mijzelf streng toe te spreken en aan niks te denken dan slapen. Lukt nog niet altijd, maar het begin is er. Maar no way dat ik om 20.00 naar bed ga omdat ik er een paar uur over doe om in slaap te vallen. Dan zou ik haast nog eerder naar bed gaan dan Sarah.

Ik heb een tijdstip bedacht dat ik in bed wil liggen en dat is 21.30. Al anderhalfuur eerder dan normaal en dat vind ik al heel knap voor een avondmens. Gisteravond was de eerste avond dat ik er zo vroeg in lag. En je raadt het al: mijn lichaam vroeg zich anderhalf uur af wat het in vredesnaam in dat bed deed. Zal wel wennen zijn…

2. Vaste tijdstippen. Om half tien duik ik dus voortaan mijn bed in, als een soort van proef. Op de dagen dat ik moet werken gaat mijn wekker om 6.00. Ik twijfel of het goed is om ook op mijn vrije dagen de wekker om 6.00 te zetten. Waarom niet 7.00, dan heb ik een uurtje langer om te slapen?
Aan de andere kant, als ik om 6.00 opsta op mijn vrije dagen, kan ik tot 8.00 het huishouden doen, blogjes typen en ander werk verzetten voordat Sarah wakker wordt. Dit vind ik een lastig punt, want wat is wijsheid?
Als afkickend avondmens lijkt dat ene uurtje uitslapen zo verleidelijk. Ik denk dat ik het gewoon eens ga uitproberen. Wekker elke dag om 6.00 en kijken hoe ik mij daarbij voel.
Voor hetzelfde geld slaap ik daardoor makkelijker in om 21.30 en ben ik productiever. Of ik stort in gedurende de dag en kom erachter dat het extra uurtje slapen toch nodig is na een werkdag. We gaan het meemaken.

3. Een nieuw patroon. Het is gewoon een feit, aan een nieuw patroon moet je wennen. Ook aan het opstaan om 6.00 in het weekend. Welke hark staat er zo vroeg op in het weekend? Je moet het zien als een onderdeel van je leefstijl. Want wie heeft er verzonnen dat je in het weekend niet vroeg op kunt staan? Ook dan gaat het huishouden door en ook dan schrijf ik artikelen. Dus ook in het weekend kan vroeg opstaan effectief zijn.

Ik hoop met dit nieuwe patroon beter te slapen, sneller in slaap te vallen, mij overdag beter te voelen en productiever te zijn. Genoeg voordelen die het de moeite waard maken om het uit te proberen!

Ben jij een avond of een ochtendmens? En zou je dit willen veranderen? Laat het mij weten!

Volg je mij al op Facebook, Twitter, Instagram en Bloglovin?

 

 

Print Friendly, PDF & Email

Hoi! Welkom op Lifesabout.nl. Mijn naam is Geertje. 32 jaar, levensgenieter, mama en vrouw van... Schrijven is mijn passie en dat doe ik graag over alles wat mij een gelukkig en mooi mens maakt. Denk aan health, lifestyle, moeder zijn, fashion, uiterlijk en koken. Maar ik stel mij ook kwetsbaar op en schrijf over mijn leven als hartpatiënt. Dagelijks vind je hier vooral veel positiviteit en neem ik je mee naar wat mij zoal bezighoudt. Enjoy!

Comments (9)

  • Ik ben ook echt een avondmens.
    Ik heb een haat aan alles wat voor 12 uur begint. Dus misschien is een ochtendmens worden niet geheel een slecht plan

    Beantwoorden
  • Ik heb ook echt minimaal 8 uur per nacht slaap nodig, maar om half 10 ‘s avonds al naar bed is echt vroeg. Hopelijk ga je het volhouden en lukt het om een ochtendpersoon te worden!

    Beantwoorden
    • Ik ben ook heel benieuwd! Half tien is inderdaad vroeg….we gaan het zien!

      Beantwoorden
  • Ja mooi. Helemaal a la avond hier. Tot 12 uur s nachts met van alles bezig om daar de volgende ochtend om 6 wat lichtelijk spijt van te hebben 😉
    Het enige wanneer het lukte om vroeger te slapen was tijdens de niet-doorslaap periode van little miss baby/dreumes. Maar toen stortte ik om 9 gewoon ter aarde (oke i admit 8)

    Beantwoorden
  • Heel erg herkenbaar! Ik ben ook echt een avondmens en kan ‘s ochtends echt niks doen. Ik heb nu een half jaar fulltime gewerkt waardoor ik elke dag om half 7 op moest, nou, wat een hel… Hier mijn tips voor jou:

    – Ga inderdaad om half 10 slapen! Ik moest om half 7 op staan, dus ik ging om 10 uur slapen. Elke dag. Dit was prima voor mij en ik redde het.
    – Leg al je kleren en spullen de avond van te voren al klaar. Scheelt tijd in de ochtend, dus dan kan je iets later opstaan 😉
    – Begin met een stevig ontbijt! Het geeft je echt kracht om de dag door te komen.
    – Sta op je vrije dagen ook vroeg op. Dat gaat uiteindelijk vanzelf, ik ben nu elke dag om 8 uur wakker…

    Beantwoorden
  • Heel herkenbaar! Ik ben ook echt een avondmens en als ik zie hoe productief m’n man is als hij ‘s ochtends opstaat, dan zou ik ook heel graag een ochtendmens zijn.
    Ik probeer ook zoveel mogelijk een vast ritme aan te houden, alleen draai ik ochtend- en avonddiensten, waardoor er toch al snel 2 uur verschil inzit hoe laat ik naar bed kan (22:00 voor een ochtenddienst, 24:00 bij een avonddienst).
    Wat mij wel helpt is om altijd een uur voor ik weg moet op te staan, vroeg vind ik het toch wel, maar merk wel echt dat ik alerter aan de dag begin als ik de tijd heb om rustig wakker te worden en goed te ontbijten.

    Beantwoorden

Write a comment