Halfvol Lifestyle

Rust en orde krijgen in je bol.

Ken je dat? Dat je hoofd maar door blijft ratelen. Niet alleen overdag, maar ook ‘s avonds in je bed. Je kunt het op de één of andere manier niet uitzetten.

Ik kocht vorige week een dagboek. Geen echte, maar eentje waar ik elke dag mijn spinsels in kwijt kan. Datgene wat eigenlijk niet in mijn hoofd past. Ook zorgt het voor een goed overzicht over hoe ik mij voel en sta ik stil bij datgene waar ik dankbaar voor ben en blij van word. En om het allemaal wat leuker te maken mikte ik ook wat vrolijke kleuren in mijn Hema mandje.

IMG_1701

Een soort dagboek dus. Echter begin ik niet elke dag met ‘Lief dagboek’, maar schrijf ik in het kort een paar punten om hoe ik mij voel en hoe het gaat. Concreet ziet dat er zo uit:

  • Mood (blij, verdrietig, boos, somber, optimistisch, etc)
  • Lichamelijk (pijn, energie, hartkloppingen, hyperventilatie)
  • Psyche (angst, woede, nachtmerries, paniek, vrolijk, stress)
  • Cijfer die ik mijn dag geef (1 tot en met 10)
  • Overig (bijzonderheden die mijn dag bepalen,  die mij stress gaven, wat ik in het kort heb gedaan)
  • Lichtpuntjes (waar genoot ik van, wat gaf mij plezier, waar heb ik om gelachen)
  • Dankbaar voor (hier kun je alles invullen…).

Zo kan ik in een oogopslag zien hoe mijn dag was, hoe mijn week is geweest en of het beter of slechter gaat. Ik heb ervoor gekozen om die laatste twee puntjes toe te voegen aan mijn lijstje. Ik wil positief blijven kijken en denken en sta er op deze manier dagelijks bij stil wat mij gelukkig maakt. Dat is heel belangrijk om te blijven beseffen!

IMG_1705

En natuurlijk versieren we de boel. Het wordt geen plakboek, maar ik ben dol op vrolijke wash-itape, stempels en stickers. Dat maakt het allemaal wat leuker om in te vullen. Alle spullen op de foto komt trouwens bij de Hema vandaan.

Nog enkele tips om meer rust in je hoofd te krijgen:

  • Wat ik een eyeopener vond om te horen, was dat je je gedachten altijd de baas kunt zijn. Dat klinkt vanzelfsprekend, maar in mijn optiek gingen mijn gedachten er altijd met mij vandoor. Maar JIJ bent de baas erover en JIJ hebt de controle en kan dus beslissen of je het drukke denken moet stoppen of niet.
  • Las een ‘pieker kwartiertje’ in. Je geeft jezelf een x aantal minuten de tijd om te piekeren. Zoveel je wilt en over alles waar je over wil of kan piekeren. Spreek met jezelf af: daarna is het klaar.
  • Mocht je meer kwijt willen dan ik in mijn diary schrijf, dan kun je ervoor kiezen om een echt dagboek bij te houden met veel tekst. Schrijven lucht op waar praten niet lukt. Mocht het je opluchten of helpen, kun je het ook aan je dierbaren laten lezen.
  • Sporten en bewegen is heel erg goed om meer rust te krijgen in je hoofd. Ga op onderzoek uit welke sport jou gelukkig maakt. Is dat een rustige sport zoals zwemmen of yoga? Of houd je van een zwaardere sport en vind je het lekker om hard te lopen of te kickboksen? Ga op onderzoek uit en neem gerust overal een proefles.
  • Richt je op het nu en niet op de toekomst. Want je kunt de toekomst niet voorspellen en piekeren over iets wat nog gebeuren moet heeft geen zin én geen effect. Het uiteindelijke scenario zal er niet door veranderen.
  • Bedenk: wat is het slechtste wat er kan gebeuren? Als je erover nadenkt valt het altijd mee. In je hoofd maak je iets groter dan het in werkelijkheid zal zijn mocht het slechtste scenario werkelijkheid worden.

Wat doe jij om meer rust in je hoofd te krijgen?

Volg je mij al op Facebook, Twitter, Instagram en Bloglovin?

Print Friendly, PDF & Email

Hoi! Welkom op Lifesabout.nl. Mijn naam is Geertje. 32 jaar, levensgenieter, mama en vrouw van... Schrijven is mijn passie en dat doe ik graag over alles wat mij een gelukkig en mooi mens maakt. Denk aan health, lifestyle, moeder zijn, fashion, uiterlijk en koken. Maar ik stel mij ook kwetsbaar op en schrijf over mijn leven als hartpatiënt. Dagelijks vind je hier vooral veel positiviteit en neem ik je mee naar wat mij zoal bezighoudt. Enjoy!

Comments (12)

  • Ik ga gewoon even rustig in bad zitten of iets dergelijks. Typ het van mij af op mijn blog, werk met lijstjes om alles uit mijn hoofd te krijgen. Echt een soort dagboek heb ik nooit gehad, niet mijn ding maar fijn als het jou wel helpt! 🙂

    Beantwoorden
  • Als ik écht even overloop, dan ga ik in mijn eentje weg. Dat kan gewoon een middagje naar een stad zijn winkelen, maar dat moet alleen zijn en even alles weer ordenen in mijn hoofd. Meestal is dat afdoende. Maar zoals toen mijn moeder overleed, ben ik drie weken naar Amerika vertrokken. Toen had ik langer nodig om weer bij te trekken en in een andere omgeving te zijn.

    Beantwoorden
    • Dat helpt bij mij ook heel goed, alleen zijn. Stoer dat je naar Amerika vertrok!

      Beantwoorden
  • Toen ik in een moeilijke periode zat schreef ik ook in een dagboek. Dat luchtte enorm op. Als ik heftige gevoelens had die ik niet kwijt kon schreef ik alles op een A4-papier lekker groot. Alles wat ik wilde uiten en daarna verscheurde ik het en gooide het in de wc en echt, dat helpt 😉

    Beantwoorden
    • Oh doorspoelen is ook een goed idee! Of ritueel verbranden ofzo 😉

      Beantwoorden
  • Voor mij helpt een dagboek niet echt. Overzicht houden en goed plannen is voor mij dee ‘key’, maar ook dat is soms lastig hoor. Ik ben heel benieuwd hoe tof je boekje er van binnen uit gaat zien! Hoe je vorm gaat geven aan dat boekje. Daar gaat het bij mij meestal mis haha.

    Beantwoorden
  • Ik ga meestal maar hardlopen. Of even rustig zitten en dan naar klassieke muziek luisteren.

    Beantwoorden
  • Goede tips geertje! Ik heb nooit echt een dagboek gehad en denk ook niet dat het wat is. Wat jij nu doet is wel goed denk ik. Zo kun je in een paar woorden of zinnen je gedachten van je afzetten.

    Beantwoorden
  • Opschrijven in een dagboek helpt zeker. En even een uur met mijn moeder bellen helpt ook. Kan ik daarna weer beter relativeren

    Beantwoorden
  • Ik heb echt enorm veel aan de psyche-gerelateerde artikelen die je schrijft. Ook ik ben helaas chronisch ziek ik heb ehlers danlos en reentry-tachycardie een bindweefsel afwijking en ene hartritmestoornis. Alle klachten geven het resultaat dat ik als 18-jarige nu 4 uur per dag uit bed kan, niet werk en al 1,5 jaar geen school meer heb. De achteruitgang van mijn lichaam en trauma uit het verleden hebben nu voor een depressie gezorgt. Op de een of andere manier geven jou tips en het “verdrietig zijn mag” mij een rustig gevoel. Het werkt een soort therapeutisch voor mij en je verteld op een fijne manier. Het voelt als opluchting tussen de afspraken met mijn psycholoog door en ik ben er enorm blij mee. Ik wilde je eigenlijk even bedanken, omdat je mij en misschien ook vele andere een soort steun en houvast bied. Ook wil ik je veel sterkte wensen omdat het voor jou ook van je af schrijven is, door meerdere hele vervelende gebeurtenissen. Het helpt jou wellicht ook, maar een ander te meer! Ik hoop dat 2016 een fijner jaar voor je word en dat je ook een stuk lekkerder in je vel komt te zitten!

    Beantwoorden
    • Wat lief van je! Dat is het mooiste compliment wat ik kan krijgen. Ik wens voor jou een heel goed en positief jaar en ontzettend veel sterkte! Geef niet op, je komt er wel!

      Beantwoorden
  • […] Giorgio heeft vakantie! Naast de grote boodschappen wil ik vandaag heel graag naar de Hema om wat spullen te kopen voor mijn zogenaamde ‘dagboek’ die ik elke dag bijhoud om in de gaten te houden hoe het gaat en hoe ik mij voel. Ik kwam thuis met een dik notitieboek, stempels (kerstuitverkoop bij de Hema is altijd leuk!), stickers en washitape. Ik kan er mee aan de slag. Hoe ik het ongeveer invul hebben jullie afgelopen week kunnen lezen. […]

    Beantwoorden

Write a comment