BikkelharT Halfvol Lifestyle

Project opladen

Zoals je al had gelezen is mijn batterij leeg. Hij knippert en moet opgeladen worden. Niet in een paar uur of een paar dagen maar veel langer, want het heeft flink wat tijd nodig. Ik heb voor mijzelf een soort planning gemaakt met activiteiten die mij energie gaan geven in plaats van dat ze energie kosten. Dus niet het hele huis therapeutisch poetsen, maar manieren om bij te tanken. Lees je mee?

♥ Mijn psychiatrisch verpleegkundige gaf als tip om elke dag op te schrijven hoe ik mij voel die dag. Qua emoties, stress en dingen die mij veel energie kosten. Maar ook kijken naar positieve punten van die dag, geluksmomenten en lichtpuntjes. Zo kan ik zien hoe het beloop is en of er vooruitgang te zien is.

♥Ik mag van mijzelf niet meer onhaalbare doelen stellen. Het schoonmaken van het huis schrap ik, want ik weet inmiddels dat ik dat niet red. Ik ben bekaf na het poetsen van de woonkamer en moet dan toch stoppen. Dat resulteert in teleurgesteld zijn en balen van mijzelf. En dat helpt niet mee!

♥Wanneer Sarah slaapt pak ik het moment om te bloggen of om op de bank filmpjes en blogjes te bekijken. Bloggen ontspant en maakt mijn hoofd leeg, dus dat mag. Schoonmaken, opruimen, piekeren, zorgen maken of iets anders in die richting dus niet. Om de dag maak ik een warm bad voor mijzelf om ontspannen de dag te eindigen.

♥Ik slaap nog slechter dan ik al deed. Vooral het inslapen is een ramp en ik zie het met gemak 3.00 uur worden. Mijn hoofd gaat maar door en ik blijf maar denken en piekeren. Tip van Truus: ga even je bed uit en schrijf op wat je bezighoudt. Stel jezelf een ultimatum hoe lang je mag piekeren en denken en daarna is het klaar. De verpleegkundige vertelde mij dat je zelf de baas bent over het denken en dat vergeet ik nog wel eens…

IMG_1401 (1)

♥Lezen vond ik altijd heel ontspannend. Met een rondrennend en brabbelend kind is dat geen optie, want ik kan mij al zo moeilijk concentreren. Ik wil in de avond een stukje gaan lezen, of in het weekend wanneer Giorgio thuis is. Dan ga ik desnoods even boven liggen om mij mee te laten slepen in het verhaal.

♥Koken ga ik uitgebreider doen. Het werkt zo ontspannend voor mij. Hoe langer ik er mee bezig ben, hoe beter. Dus er komen veel soepjes, stoofpotjes en andere lekkernijen op het menu te staan. Vindt manlief vast niet erg.

♥De verleiding is groot om bij een dagje zonder plannen in je pyjama te blijven rondlopen met je haar in een staart. Is af en toe ook lekker, maar het maakt mij futlozer dan wanneer ik mij ga opmaken, aankleed en mijn haar doe. Het zorgt voor een iets andere stemming en dat kan al veel verschil maken. En wil ik de #hotmamachallenge volbrengen, dan moet ik natuurlijk wel een beetje mijn best doen.

♥Bewegen is ook heel belangrijk en geeft ook zeker energie, mist het niet te inspannend is. Wandelen en fietsen is voor mij een goede optie. Fitnessen nog even niet, dat komt in het nieuwe jaar wel weer.

Wat is jouw ultieme tip om weer op te laden?

Volg je mij al op Facebook, Twitter, Instagram en Bloglovin?

 

Print Friendly, PDF & Email

Hoi! Welkom op Lifesabout.nl. Mijn naam is Geertje. 32 jaar, levensgenieter, mama en vrouw van... Schrijven is mijn passie en dat doe ik graag over alles wat mij een gelukkig en mooi mens maakt. Denk aan health, lifestyle, moeder zijn, fashion, uiterlijk en koken. Maar ik stel mij ook kwetsbaar op en schrijf over mijn leven als hartpatiënt. Dagelijks vind je hier vooral veel positiviteit en neem ik je mee naar wat mij zoal bezighoudt. Enjoy!

Comments (13)

  • Yoga en tai-chi staan bij mij bovenaan.

    Beantwoorden
    • Fijn dat dit je zo helpt! Lijkt mij heerlijk om te doen.

      Beantwoorden
  • Wat mij heel erg helpt is creatief bezig zijn. Schilderen, kaarten maken maakt eigenlijk niet heel erg veel uit. Ook bloggen helpt mij heel erg goed al ben ik daar soms ook te perfectionistische in.

    Beantwoorden
    • Ja freubelen zoals ze dat noemen, heerlijk. Schilderen heb ik ook een tijdje gedaan!

      Beantwoorden
  • Toen ik las “planning”, dacht ik even: “Huh? Dat gaat toch in een eigen tempo?” Maar ik zie dat je het anders bedoelt. Geef jezelf de tijd en leg de lat niet te hoog inderdaad. Wat mij ‘s avonds helpt om in te slapen is het lezen van een boek. Je schrijft dat je niet kan slapen en dat je graag meer wilt lezen. Combineer het! Vaak zit ik zo met mijn hoofd in een boek, dat ik daarna eigenlijk niet eens meer over mijn eigen problemen nadenk. Nu snap ik dat dat bij jou natuurlijk wel een heel ander verhaal is, maar wie weet helpt het.

    Beantwoorden
    • Ja dat ga ik zeker proberen, lezen voor het slapen. Dank je wel voor je tip!

      Beantwoorden
  • Goed dat je het zo aanpakt! Ik hoop dat het je snel de energie oplevert die je wilt 🙂 mijn oplaadtip is Slapen. Heel. Veel. Slapen. Maar als juist het inslapen niet zo lekker loopt, dan is dat een beetje een zinloze tip.. Het zal vast snel beter gaan! Komt goed met jou 🙂

    Beantwoorden
    • Ik ben ook zo dol op slapen…ik probeer zoveel mogelijk te slapen. Soms wil ik overdag ook even bijtanken maar dan ben ik bang dat het inslapen helemaal niet meer lukt. Dank je wel voor je lieve reactie!

      Beantwoorden
  • Een aantal jaren geleden was mijn batterij ook helemaal leeg. Op vakantie stortte ik in. Samen met mijn therapeut heb ik doelen opgesteld. Iedere dag moest ik voor mijzelf 2 a 3 (kleine) doelen stellen en moest ik 2 lichtpunten opschrijven. Zodra ik die doelen gehaald had moest ik tevreden zijn. Aan het begin vond ik het heel moeilijk maar uiteindelijk heeft het me enorm geholpen en voel ik me, in dat opzicht, weer helemaal goed! Heel veel sterkte; ik weet dat het zwaar is.

    Beantwoorden
    • Lichtpuntjes blijven zien is inderdaad heel belangrijk!

      Beantwoorden
  • Goed dat je in gesprek bent en je tips krijgt. Soms heb je dat gewoon nodig. Het lijken me goede tips om tot ontspanning te komen. Zelf hou ik ook erg van een warm bad, een stuk wandelen of lekker blogs lezen. Mijn batterij is ook helemaal leeg geweest op mijn 18/19e. Dit was geen leuke periode, maar ook ik ben weer gelukkig!

    Beantwoorden
  • Hardlopen! Ik weet niet of je dat mag maar dat kan ik wel echt aanraden. Als het slapen zo moeilijk gaat kan je misschien altijd nog om medicijnen vragen. Niet ideaal maar weinig slaap is niet goed voor je herstel.

    Beantwoorden
    • Nee hardlopen mag niet….maar zou het zo graag willen!

      Beantwoorden

Write a comment