Lifestyle My killerbody motivation

Het Killerbody dieet tijdens de feestdagen. Hoe geniet je verstandig?

Binnenkort zien jullie op de blog een video over de periode na het Killerbody dieet. Want hoe ga ik verder nu ik mijn streefgewicht heb bereikt? Vandaag een blog over het dieet tijdens de feestdagen. Omringd door al dat lekkers is het vaak moeilijk om het heerlijke eten en drinken te weerstaan. Hoe ga ik dat aanpakken? En welke tips kan ik delen?

Kerst en oud&nieuw is voor mij vooral veel gezelligheid. Ik heb mij nooit tonnetje rond gegeten tijdens de feestdagen, maar ik at vaak wel meer dan de bedoeling was. Er staat ander eten (lees: ongezond) op tafel en de verleiding is groot omdat de mensen om je heen ook ongegeneerd snoepen. Maar ik zie niet tegen de feestdagen op, omdat ik mijzelf ‘mentaal voorbereid’ op deze dagen. Hoe ik dat doe?

  • Ik zorg dat ik overdag zoveel mogelijk volgens het boek eet. Ik houd dus het menu aan voor wat betreft het ontbijt en de lunch. Het avondeten en de hapjes vind ik met Kerst en oud&nieuw het lekkerst, het ontbijt en de lunch vind ik persoonlijk niet zo belangrijk. Ik zorg dus dat ik overdag zoveel mogelijk normaal en gezond eet.
  • Verleiding weerstaan is een kwestie van discipline en afspraken die je met jezelf maakt. Ik sta mijzelf toe om het één en ander te proeven en ervan te genieten (zoals lekkere hapjes, oliebollen, etc) maar ik beperk het tot enkele hapjes. Helemaal mijzelf verbieden maakt het alleen maar moeilijker, omdat ik dan constant denk aan die heerlijke hapjes en oliebollen. Ik kan beter intens van iets genieten en daarna stoppen, dan alles proberen te weerstaan en op een zwak moment losgaan.
  • Bewegen: niets is zo fijn als de hele dag met kerst op de bank hangen en films kijken. Maar de verleiding om dan iets lekkers te pakken is dan groot. Ook verbrand je in een horizontale houding natuurlijk niet heel veel calorieën. Daarom maak ik deze dagen een heerlijke wandeling, vaak met het hele gezin of met de familie. Even een frisse neus halen en bewegen!
  • Het avondeten: het ligt er natuurlijk aan wat je op tafel zet, maar ik probeer zoveel mogelijk wél van alles te genieten. Toch beperk ik ook het avondeten en dan met name de koolhydraten. Vlees, vis en groenten mag ik van mijzelf onbeperkt. Daarentegen laat ik liever de broodjes, sausjes, frietjes, aardappels en eventueel rijst/pasta staan. Deze vullen ontzettend en zorgen ervoor dat je veel calorieën binnenkrijgt. Met gourmetten kun je ook kiezen om mager vlees en vis te eten en je bord lekker vol te scheppen met groenten en heerlijke salades. En dan bedoel ik natuurlijk niet de huzarensalade 😉
  • De hapjes en tussendoortjes: toastjes vind ik altijd ontzettend lekker, maar ook dit beperk ik tot een paar toastjes. En wanneer ik toastjes smeer, kies ik voor magere smeersels als filet americain, zelfgemaakte eiersalade (met magere yoghurt) of een kip-kerrie salade.  Dus geen volvette kaas zoals brie en Boursin.
  • Kijk in het boek van het Killerbody dieet en bedenk welke hapjes en bijgerechten je uit de recepten kunt halen. Er staan heerlijke soepjes in, je kunt een rijkgevulde salade serveren bij het diner en je zoete trek kun je stillen met bijvoorbeeld de proteïne ballen. Zorg ervoor dat je voorbereid bent op de kerstdagen en haal deze goede dingen in huis. Daarmee kom ik meteen bij de volgende tip:
  • Doe verstandig boodschappen en neem geen onnodig eten mee. Ga boodschappen doen met een lijstje en een gevulde maag en haal alleen wat echt nodig is. Heb je tijdens kerst een lekkernij  waar je zin in hebt niet in huis? Dan kun je het ook niet eten tijdens een zwak moment!
  • Wanneer je een zwak moment hebt en los wilt gaan op de hapjes, het avondeten, brood en oliebollen, bedenk dan hoe jij je de volgende dag zal voelen. Bedenk waar je vandaag kwam (van welk gewicht) en waar je nu staat. En hoe trots je daar op bent! Kijk eventueel naar een oude foto wanneer je een heel zwak moment hebt en wilt toegeven aan het snaaien. Je zult vast wel het gevoel van ‘toen’ weer kunnen oproepen en kunnen vergelijken met je trots van nu. Het zou zonde zijn als je je de dagen na kerst ontzettend schuldig voelt en ook het nieuwe jaar ingaat met een enorm schuldgevoel (en andere getallen op de weegschaal)

Je leest het goed: ik ga gewoon volop genieten van de dagen die komen gaan, maar ik probeer de balans er in te houden. Slimme keuzes maken, de onnodige koolhydraten schrappen, afspreken met jezelf wat je wel en niet eet en bewegen. Kerst en oud&nieuw moeten leuk en gezellig blijven en eten vind ik op die dagen een groot onderdeel van gezelligheid. Ik hoop dat je iets hebt aan mijn tips en ik wens je alvast hele fijne dagen!

Volg je mij al op Facebook, Twitter, Instagram en Bloglovin?

Print Friendly, PDF & Email

Hoi! Welkom op Lifesabout.nl. Mijn naam is Geertje. 32 jaar, levensgenieter, mama en vrouw van... Schrijven is mijn passie en dat doe ik graag over alles wat mij een gelukkig en mooi mens maakt. Denk aan health, lifestyle, moeder zijn, fashion, uiterlijk en koken. Maar ik stel mij ook kwetsbaar op en schrijf over mijn leven als hartpatiënt. Dagelijks vind je hier vooral veel positiviteit en neem ik je mee naar wat mij zoal bezighoudt. Enjoy!

Comments (1)

  • Dat is echt de key. Maar niet alleen met de feestdagen ook in het weekend. En niet te veel alcohol dat is echt vloeibare calorieën naar binnen gieten.
    Genieten maar met mate, maar dat komt vast goed met ons!

    Beantwoorden

Write a comment