health Lifestyle

Hoe minder je eenvoudig met suiker en zout?

Een beetje suiker en zout op een dag is prima. Sterker nog, we hebben een klein beetje gewoon nodig om goed te functioneren. Echter krijgt het merendeel van de mensen teveel zout en suiker binnen op een dag. Op korte termijn merk je misschien niet zoveel (op wat extra kilo’s vocht en vet na) maar op lange termijn kan het wel degelijk voor problemen zorgen. En die zijn niet mis.

Nierfalen, een te hoge bloeddruk waardoor er schade aan je vaten kan ontstaan, diabetes…de gevolgen zijn niet mis. Ze lijken misschien ver van je bed, maar het kan maar zo zijn dat je nier- en vaatproblemen krijgt als je langere tijd teveel zout en/of suiker binnenkrijgt. Langdurig teveel zout maakt je bloeddruk hoger, zorgt voor vaatschade en nierschade en kan vervolgens zorgen voor infarcten en nierfalen. En dat terwijl je het risico heel eenvoudig een stuk kan verlagen.

Minderen met suiker

Suiker (en zout) zijn zogenaamde smaakmakers. We vinden al snel iets lekkerder als het zoet is.
Dit merk je al bij kinderen die graag zoetere dingen eten. Zoet fruit, zoete groenten en bijvoorbeeld pure honing zijn ook suikers, maar natuurlijke suikers. Dat het natuurlijk is betekent niet dat je het onbeperkt kunt eten. Wanneer je meer suikers eet dan je lijf nodig heeft zet het om in lichaamsvet.

Een aantal jaar geleden, toen Sarah nog een jaar of twee was, had ik vaak de neiging om haar eten te zoeten met van alles en nog wat. Rozijnen door de rijst, honing door de kwark en noem maar op.
Ik had liever dat ze de suikers binnenkreeg dan dat ze niet zou eten. Uiteindelijk ben ik er al snel mee gestopt want ik realiseerde mij dat het geen oplossing was. Ze moest tenslotte niet gaan wennen aan het feit dat alles maar zoet moet zijn.

Zo zijn we langzaam gaan minderen met suiker. En dat langzaam minderen is misschien wel het geheim (net als met zout minderen): je smaak moet wennen aan minder suiker. En dat heeft tijd nodig.
Haal geen onnodige zoete dingen in huis (behalve fruit en honing) en lees de etiketten. Vergelijk granola, muesli, broodbeleg en sappen. Je zal je verbazen hoeveel verschil er soms is tussen merken en producten.

Inmiddels eten we weinig suiker hier in huis. We gebruiken af en toe honing en/of rozijnen of dadels met bakken, maar er is geen pak suiker meer te bekennen. Niet handig overigens als je bezoek krijgt wat graag suiker in de koffie wil, maar dat lossen we wel op met suikerstaafjes.
Snoep komt alleen in huis als het vakantie is en Saar geniet van een koekje per dag en in het weekend een boterham met hagelslag. Niet meer en niet minder, want koekjes zijn gewoon heel lekker en daar is, mits met mate, niets mis mee.
Ik ben van mening dat een gezonde kijk op eten al vroeg begint en ik geef Sarah graag een goede basis mee. Maar genieten hoort daar ook bij.

Minderen met zout

Ik weet nog goed dat ik op mijn oude werk (Cardiologie afdeling in het ziekenhuis) een keer een zoutarme maaltijd had gegeten. Het was verschrikkelijk!
Ik was toen nog gezond en lette niet op de hoeveelheid zout wat ik per dag at. Nu weet ik dat het aan de ene kant te maken had met het feit dat ik veel zout gewend was en aan de andere kant was de kok van het ziekenhuis vergeten het eten op smaak te brengen met kruiden. Er zat werkelijk geen smaak aan.

Minderen met zout heeft net als suiker echt tijd nodig, minstens een maand. Je bent een paar weken verder voordat je gewend raakt aan de smaak van minder zout.
Helemaal ‘cold turkey’ stoppen met zout kan averechts werken. Het eten smaakt dan zo vies dat je snel het zoutvaatje er weer bij pakt. Minderen en minderen heeft veel meer succes.
Begin bijvoorbeeld door geen zout meer toe te voegen aan het kookwater van je pasta, rijst of aardappels. Breng je eten goed op smaak met de lekkerste kruiden en voeg op het laatst pas wat zout naar smaak toe.
Dus in plaats van klakkeloos te strooien met zout tijdens het koken, voeg je het pas op het laatst toe als alle kruiden zijn verwerkt. Tips voor zoutloze kruidenmengsels zijn die van Jonnie Boer, Verstegen (niet allemaal) en Euroma. Maar toppers van boeken zijn er ook, zoek maar eens de twee geweldige boeken van Spice Wise!

Hoe je zout goed kunt vervangen buiten de kruiden om? Met wat pit (zoals cayennepeper, chilivlokken) en met wat zuur (zoals limoen en citroen). Probeer maar eens wat ‘zuur’ toe te voegen aan een gerecht zonder zout. Je zult merken dat je het zout minder mist.
Verder werkt het altijd goed als je je brood en je broodbeleg eens goed onder de loep neemt. Kaas, vleeswaren…bevatten allemaal veel zout.
Ook je brood bevat zout en kan met 4 sneetjes per dag behoorlijk aantikken. Oplossing? Ander, lekker broodbeleg, meer afwisseling en kiezen voor iets anders dan alleen maar brood. Denk aan wraps, eitjes, een lekkere salade…opties genoeg!

Krijg jij teveel zout en/of suiker binnen?

Volg je mij al op FacebookTwitterInstagram en Bloglovin?

Print Friendly, PDF & Email

Hoe vond je dit recept of artikel?

Geef 1 tot 5 sterren!

Gemiddelde waardering / 5.

Hoi! Welkom op Lifesabout.nl. Mijn naam is Geertje. 34 jaar, levensgenieter, mama en vrouw van... Schrijven is mijn passie en dat doe ik graag over alles wat mij een gelukkig en mooi mens maakt. Denk aan health, lifestyle, moeder zijn, fashion, uiterlijk en koken. Maar ik stel mij ook kwetsbaar op en schrijf over mijn leven als hartpatiënt. Dagelijks vind je hier vooral veel positiviteit en neem ik je mee naar wat mij zoal bezighoudt. Enjoy!

Write a comment

Lees vorig bericht:
Gerechten zonder pakjes en zakjes #332. Veggie bowl fusilli groente pesto (Iglo)

Even opwarmen in de magnetron en klaar is je maaltje! Om het langdurig goed te houden is er in deze...

Sluiten