BikkelharT Halfvol Lifestyle

Chronisch ziek of angstig. Zo krijg je het vertrouwen in je lijf terug.

4.3
(4)

Verbaast en verrast las ik vorige week de reacties na het plaatsen van mijn artikel over het kwijt zijn van het vertrouwen in mijn lijf. Blijkbaar is het iets wat heel veel mensen herkennen, chronisch ziek of niet. Tijd om eens in oplossingen te gaan denken!

Ik zat tegenover mijn psycholoog toen ik haar vertelde van mijn supermarkt-avontuur. Met klamme handen en een neiging tot hyperventileren stond ik in de rij bij de kassa. Even was zij bang dat het echte paniekaanvallen zouden zijn, maar (gelukkig) waren deze momenten niet erg genoeg om paniekaanvallen genoemd te worden. Het heeft meer te maken met het feit dat ik het vertrouwen in mijn lijf kwijt ben geraakt en dat is helemaal niet gek.

Vooral wanneer er sprake is geweest van een levensbedreigende situatie, een hartaanval of wanneer er benauwdheid in het spel is, is er grote kans op het ontwikkelen van een onzeker gevoel wat betreft je lijf. Het heeft je al eens in de steek gelaten, gaf je toen angst op het moment dat je ziek was/bent en de angst is er om weer dat gevoel te ervaren. Of je vertrouwen in je lichaam is zodanig beschadigd dat je niet weet wanneer je lichaam weer zo raar gaat doen. Thuis voel je je veilig, ben je vertrouwd. Maar tussen alle vreemde mensen en op een openbare plek is dat vertrouwen er niet meer. Ook kan er een angst meespelen die niet zozeer gebaseerd is op je lichaam, maar meer een angst om angstig te worden.
Mijn psycholoog gaf mij een aantal tips en zekerheden die ik zeker met jullie wil delen, maar zelf ben ik ook op onderzoek uitgegaan.

1. Ga het niet uit de weg.

Met een reden staat deze regel op nummer 1. Ga nooit de plek of de situatie uit de weg waar je angstig bent of kan worden. Hoe meer je het gaat ontwijken, hoe groter de drempel en hoe onzekerder je wordt. Hoe vaker je gaat naar plekken waar je je niet altijd even veilig voelt, hoe minder de angst en onzekerheid kan worden. Het geeft je sneller vertrouwen in dat het wel goed gaat.

2. Flauwvallen kan niet.

Oké, flauwvallen kan natuurlijk wel, maar wist je dat je tijdens het gevoel van angst niet kunt flauwvallen? Door hyperventileren kan het in het uiterste geval wel, maar wanneer je de angst hebt om flauw te vallen en dit ook daadwerkelijk denkt te voelen, onthoud dan dat je niet flauw kunt vallen wanneer je adrenaline aanmaakt. Tijdens het gevoel van angst stijgt je bloeddruk en maak je adrenaline aan, waardoor je echt wel overeind blijft staan. Tien ik in het begin weer onder de mensen kwam, was ik bang flauw te vallen omdat ik nog zo zwak was en strak stond van de pillen. Nu nog steeds, maar ik ben er aan gewend. Toen wist ik nog niet wat ik nu weet en dat had mij een hoop zweetdruppels gescheeld.

dinsdagh1

3. Omdenken.

Daar heb je hem weer.  Eén van de geheimen voor een positief leven is omdenken. Door ergens tegenop te zien, door beren op de weg te zien lopen of altijd maar van een negatief scenario uit te gaan, kun je ook eens tegen jezelf zeggen: maar stel nou dat het gewoon hartstikke goed gaat? En dat het heerlijk is om uit huis te zijn en je weer even de oude te voelen? Zeg ook tegen jezelf naderhand ‘zie je wel, het ging prima’. Er moet een knopje om, de zogenaamde omdenk-schakelaar.

4. Adem in, adem uit.

Op het moment dat de onzekerheid of angst je aanvliegt, probeer even rustig te gaan zitten en te ontspannen. Neem een flesje water mee en drink wat. Probeer jezelf af te leiden door naar mensen te kijken, ze te observeren. Wanneer je op jezelf blijft letten en op alles wat je voelt, heb je kans dat je dit gevoel alleen maar versterkt. Focus je wel op je ademhaling, vanuit je buik en door je neus.

5. Belonen die handel.

Ik lijk wat dat betreft heel erg op een hond, aangezien beloningen heel goed werken voor mij. Als ik naar de winkel moest, mocht ik van mijzelf wat make-up kopen bij het Kruidvat. Nu het veel beter gaat en ik er minder moeite mee heb eindig ik mijn winkel-uitje nog steeds bij het Kruidvat, gewoon om mijzelf te belonen!

6. Niet alleen, of toch wel?

Mocht je er echt als een berg tegenop zien om alleen te gaan omdat je bang bent dat het niet goed gaat, neem iemand mee. Maar niet door de hele winkel, laat degene voor de winkel wachten of aan de andere kant van de kassa. Mocht je hulp nodig hebben, dan stuur je even een app. Zodra het vertrouwen terug is kun je je metgezel prima thuislaten.

7. With a little help…

Soms heb je echt meer nodig dan wat goede tips en oefeningen en dan kun je heel goed terecht bij een psycholoog voor gedragstherapie en oefeningen. Schaam je er absoluut niet voor, want het is helemaal niet erg of gek dat je het vertrouwen in je lichaam kwijt bent geraakt en even niet meer terug kunt vinden.

 

Heb jij nog goede tips ter aanvulling? Wat helpt jou heel erg? Ik hoor graag van je!

Volg je mij al op Facebook, Twitter, Instagram en Bloglovin?

Print Friendly, PDF & Email

Hoe vond je dit recept of artikel?

Geef 1 tot 5 sterren!

Gemiddelde waardering 4.3 / 5. 4

Hoi! Welkom op Lifesabout.nl. Mijn naam is Geertje. 32 jaar, levensgenieter, mama en vrouw van... Schrijven is mijn passie en dat doe ik graag over alles wat mij een gelukkig en mooi mens maakt. Denk aan health, lifestyle, moeder zijn, fashion, uiterlijk en koken. Maar ik stel mij ook kwetsbaar op en schrijf over mijn leven als hartpatiënt. Dagelijks vind je hier vooral veel positiviteit en neem ik je mee naar wat mij zoal bezighoudt. Enjoy!

Comments (11)

  • Als een soort mantra in je hoofd zeggen dat het goedkomt en dat je dit kunt. Zeg het een paar keer voor je weggaat, onderweg en als je er bent. Je gaat er vanzelf in geloven. Ik wel althans.

    Beantwoorden
  • Geen tips, maar wil alleen laten weten dat ik het een mooi artikel vindt. Ik ga hem delen met een dierbare vriendin en ik hoop dat zij iets met jouw woorden kan. Dankjewel!

    Beantwoorden
  • Om in jonge meisjes termen te blijven, laat het los, laat het gaan. (Frozen) ik probeer van die doem scenario’s los te laten. Dat werkt het beste voor mij, is denk ik ook wel een beetje omdenken

    Beantwoorden
  • Mooie woorden en ik hoop dat veel mensen er wat aan hebben 🙂

    Beantwoorden
  • Dankjewel voor de tips! Ik ga hier zeker wat aan hebben tijdens de revalidatie!!

    Beantwoorden
  • Mooie woorden en goed dat je zoveel aandacht aan dit onderwerp geeft. Zullen vast veel mensen wat aan hebben!

    Beantwoorden
  • Goed artikel, ik ga een beetje opzoek wanneer het ergens rustig is. En dan ga ik alleen naar binnen. Ik mijd bijvoorbeeld koopavonden. Dan ga ik met een lijstje naar binnen. want als ik die momenten krijg of afgeleid wordt. Weet ik al niet meer wat ik halen ga. Als het mogelijk is en ik krijg het moeilijk, loop ik even bij de situatie weg, maar ga daarna wel weer opnieuw naar binnen. Ik doe heel rustig mijn ding. En meestal lukt het. Lukt het me niet, nou jammer dan. Probeer ik het morgen weer. En laat de situatie los. Die allemaal heb ik ook van een psycholoog. Want uit mezelf was het me niet gelukt.

    Beantwoorden
  • Mooi omschreven zeg :)! Ik loop hier zelf ook enorm tegenaan. Durf het bijna niet uit te spreken maar sinds de geboorte van Flynn lijkt mijn chronische pijn voor 90% verdwenen te zijn. Maar ik merk aan mezelf dat ik ieder moment denk dat het weer terug kan komen etc.

    Ik geef het wat tijd :)! XX

    Beantwoorden
  • Je adviezen komen me erg bekend voor. (Mede) door mijn geschiedenis met verslaving heb ik veel angst ontwikkeld. Veel herkenning ook in je verhaal over hoe je het vertrouwen in je lichaam verloor. Ik had vaak niet het idee nog controle over m’n lijf te hebben en heb m’n gevoel zo hardnekkig onderdrukt dat ik, nu ik ben afgekickt, vaak veen flauw idee heb wat er in mijn lijf gebeurt en hoe ik me voel.

    Beantwoorden
  • Heel goed dat je dit opschrijft! Misschien nog een tip om gedachtes die opgeroepen worden door je angst (bijv ik ga zeker weten flauwvallen) op te schrijven en te bedenken of deze gedachtes reëel zijn? X

    Beantwoorden

Write a comment