Mama

Mijn aanpak: woorden aanleren, voorlezen en televisie kijken.

De derde ‘mijn aanpak’ gaat dit keer over leren en televisie kijken. Want hoe zorgen wij ervoor dat Sarah woorden erbij leert? Lezen we vaak voor en zo ja, op welke manier? En kijkt ze veel televisie en/of filmpjes op de Ipad of juist niet?

Woorden aanleren

Kinderen leren belachelijk veel woorden per dag. En vanaf het moment dat ze beginnen met praten lijkt er geen einde meer te komen aan die spraakwaterval.
Soms wanneer ik met Sarah de trap afloop valt het mij op dat ze weer nieuwe woorden en zinnen gebruikt die ze de dag ervoor nog niet gebruikte. Kinderen zijn een echte spons en leren door te luisteren, na te doen, te kijken en door te spelen.

Sarah gaat één keer per week naar het KDV en één dag per week naar opa en oma.  De rest van de week is ze bij mij en ben ik ‘verantwoordelijk’ voor wat ze leert.
Hoewel ze heerlijk zelf kan spelen vind ik het leuk om haar te prikkelen met nieuwe leerzame dingen. Met puzzels, verhalen, zoekplaatjes, liedjes en rollenspellen. Vaak kies ik per dag een onderwerp uit waar haar interesse naar uitgaat en daar pikt ze dan al snel nieuwe woorden van op.

Zo speelden we laatst winkeltje en zij stond achter de kassa. Veel woorden uit de winkel kende ze nog niet, zoals mandje, geld of een product die je kunt kopen. Tijdens het spelen herhaal ik deze woorden en ze zuigt ze bijna letterlijk op als een spons. Ook in de echte winkel gebruiken we deze woorden vervolgens.

Het scheelt ook dat Sarah enorm nieuwsgierig is aangelegd en al een tijdje van alles aanwijst om te vragen wat dat is. Soms ben ik jaloers op haar gloednieuwe interne harde schijf waar nog zoveel ruimte vrij is. Geen krassen, geen problemen met het geheugen…ze pikt van alles op.
Nu zit ze in een fase van de dagen van de week en de maanden van het jaar. Een rijtje om uit het hoofd te leren en we maken het meer ‘beeldend’ door een houten kalender van Woezel en Pip te gebruiken. Zo hebben we haar ook leren tellen: voor een klok staan en de cijfers aanwijzen en benoemen. Ze herkende al snel de cijfers en kon ook beredeneren dat de ‘1’ ook in de ’10, 11 en 12′ voorkomt.

Voorlezen

Voorlezen, bijna elk kind vindt het heerlijk. Ik vond het minder leuk in het begin, toen de boekjes nog bestonden uit plaatjes van een bal of een beer. Nu de verhalen leuker, spannender en iets ingewikkelder worden vind ik voorlezen ontzettend leuk en we lezen dan ook veel.
Overdag verschillende boeken die ze zelf uitkiest, in de avond voor het slapen het dikke boek van Jip en Janneke. Giorgio leest dan elke avond een verhaal voor.

Maar voorlezen is meer dan alleen voorlezen wat er staan. Buiten het verhaal om vindt Sarah het leuk om plaatjes te bekijken, vragen te beantwoorden en zelf ook vragen te stellen over het verhaal of over het plaatje. Interactie maakt voorlezen zoveel leuker en ik ben blij dat het nu ook steeds meer kan naarmate ze ouder wordt.

Televisie/Ipad

En dan nu het zogenaamde ‘Loedermoeder’ gebeuren. Zet ik mijn kind weleens achter de televisie? Jazeker. Sarah vindt films als Madagaskar, The Lion King en Huisdiergeheimen fantastisch. Ook is ze groot fan van Woezel en Pip en Paw Patrol. Ze kent alle karakters en liedjes en van Huisdiergeheimen kan ze zelfs hele zinnen opnoemen.
Maar dit betekent niet dat de televisie de hele dag aanstaat of aangaat wanneer zij dat wil. In de ochtend spelen we tot na de lunch. Nu ze bijna niet meer overdag slaapt heeft ze wel een soort rustmoment nodig in de middag en de televisie gaat dan vaak in de middag aan.
Ze kijkt dan een film of een paar afleveringen van een serie. En vaak allemaal in het Engels, ze volgt het allemaal zonder problemen.

Dan de Ipad: selfies maken gebeurde al vanaf een jaar of één. Eigenwijze vingertjes vonden al snel de knop om foto’s te maken (ondanks een wachtwoord). Behalve die 653 selfies kijkt ze heel soms mee met Giorgio naar een videoclip of een filmpje op Youtube.
Sinds kort hebben we er voor het eerst een spelletje op gezet met dieren en puzzels. Daar mag ze twee keer per dag even mee spelen. Maar na het eten liever niet, want zoveel licht is voor niemand goed voordat er geslapen moet worden.

Tot zover mijn aanpak in woorden leren, voorlezen en de televisie. Hoe pakken jullie dit aan?

Volg je mij al op Facebook, Twitter, Instagram en Bloglovin?

Print Friendly, PDF & Email

Hoi! Welkom op Lifesabout.nl. Mijn naam is Geertje. 32 jaar, levensgenieter, mama en vrouw van... Schrijven is mijn passie en dat doe ik graag over alles wat mij een gelukkig en mooi mens maakt. Denk aan health, lifestyle, moeder zijn, fashion, uiterlijk en koken. Maar ik stel mij ook kwetsbaar op en schrijf over mijn leven als hartpatiënt. Dagelijks vind je hier vooral veel positiviteit en neem ik je mee naar wat mij zoal bezighoudt. Enjoy!

Comments (4)

  • Heel gek misschien: ik geef zelf les in hoe je de ontwikkeling van kinderen kan stimuleren en dit methodisch aan te pakken, maar thuis ben ik daar helemaal niet zo gericht mee bezig. Alhoewel er toch wel wat structuur in zit…
    Ik vond het tijdstip dat ik uit mijn werk kwam en moest gaan koken ideaal als tv momentje. En voorlezen gebeurde altijd bij het naar bed gaan. Met uitstapjes naar de winkel, speeltuin of kinderboerderij leren ze spelenderwijs, dat deden we dan ook regelmatig.
    Pas nu ze wat ouder zijn, komt de ipad of smartphone wat meer in beeld. Bij de jongste van 10 is de afspraak dat ie na het avondeten niet meer aan gaat en daarvoor maar een half uurtje achter elkaar. De oudste van 13 mag haar smartphone niet mee naar bed nemen, maar verder zijn we er niet zo streng in. Ze weet wel dat wij als ouders af en toe mee willen kijken. Doe ik niet vaak, maar bijvoorbeeld wel toen ik er lucht van kreeg dat er via WhatsApp gepest werd in haar klas.

    Beantwoorden
  • Hier gaat het zo ongeveer zoals bij jullie met Sarah. Alleen kijkt mijn zoontje niet naar films, dat duurt hem te lang. Hij kan zich niet zo goed concentreren volgens mij. Dan gaat hij heel snel weer spelen met zijn auto’s of naar buiten in de tuin spelen (prima uiteraard!). Wel kijkt hij (te) vaak op de ipad naar korte filmpjes. Vaker dan Sarah denk ik. En inderdaad ook bijna alles in het Engels. Hij is 4 jaar maar begrijpt bijna alles en spreekt ook heel goed Engels. Omdat ze inderdaad gewoon een spons zijn. Geweldig om te zien is dat he.
    Ik stimuleer hem ook best veel (met tellen etc) maar hij gaat al naar school, dus ik probeer het thuis toch niet meer te doen want ik wil hem niet overladen met informatie.

    Beantwoorden
  • Zo zie ik het me bij ons ook voor me.

    Beantwoorden
  • Ik vind het knap hoor: dagen van de week, maanden van het jaar en dan ook nog cijfers herkennen. Dat is toch wel uitzonderlijk voor een kind van die leeftijd?! Leuk om te lezen in ieder geval.

    Beantwoorden

Write a comment